Wat zijn OKR’s in monday.com?

Blog - 8 december 2023

Wat zijn OKR's en hoe werkt dit in monday.com?

Leestijd: 4 minuten

OKR staat voor Objectives and Key Results. Het is een methode voor het stellen en beheren van doelen binnen een organisatie. Een werkwijze die in de jaren zeventig is ontwikkeld en bij vele bedrijven succesvol is toegepast. Denk hierbij aan grote spelers als Google, LinkedIn, BMW, Nike en zo verder. Kortom: OKR is een bewezen methode. OKR’s zijn bedoeld om een duidelijke focus te bieden voor teams en individuen en om de vooruitgang bij te houden op meetbare resultaten.

OKR's in monday.com

In monday.com kunnen OKR’s worden vormgegeven door gebruik te maken van de Work OS-functionaliteit. Dit omvat het creëren van bordweergaven met kolommen en widgets om doelen en resultaten bij te houden. Zo ook het toewijzen van taken aan individuele teamleden om bij te dragen aan het bereiken van deze doelen.

Zo start je met OKR's

Om te beginnen met OKR’s in monday.com, kan je de volgende stappen volgen:

  • Definieer doelen: Bepaal duidelijke, specifieke doelen die meetbaar zijn. Dit kunnen bedrijfsdoelen zijn of afdelingsdoelen.

  • Bepaal resultaten: Definieer de belangrijkste resultaten die moeten worden bereikt om het doel te behalen. Maak deze resultaten specifiek, meetbaar en relevant.

  • Maak een bordweergave: Maak een bordweergave in monday.com om de OKR’s te volgen. Gebruik kolommen om het doel, resultaten, taken en deadlines te definiëren.

  • Deel het bord met teamleden: Deel het bord met teamleden zodat iedereen op de hoogte is van de doelen en verantwoordelijkheden.

  • Wijs taken toe: Wijs taken toe aan individuele teamleden om bij te dragen aan het bereiken van de resultaten.

  • Volg de voortgang: Houd de voortgang van de OKR’s bij en zorg ervoor dat je regelmatig updates deelt met het team.

Door OKR’s te implementeren in monday.com, kunnen organisaties hun doelen en resultaten beter beheren en bijhouden, waardoor ze hun prestaties kunnen verbeteren en hun strategische doelstellingen kunnen behalen.

Persoonlijke doelen verbinden met organisatiedoelen

Hoewel de meeste bedrijven doelen stellen, heeft onderzoek uitgewezen dat slechts 26% van de werknemers binnen ondervraagde organisaties een duidelijk beeld heeft op welke manier zijn of haar werk bijdraagt aan de bedrijfsdoelen. De oorzaak hiervan is dat veel teams hun doelen aan het begin van het jaar vastleggen. Daarna wordt er simpelweg niet meer naar omgekeken. Doelen en het toewerken ernaar zijn dus niet top of mind. Wanneer echter duidelijkheid wordt gemaakt wat de relatie is tussen hun werk en de doelstellingen van het bedrijf, dan neemt de motivatie enorm toe. Door het werk (doelen) van elke persoon te verbinden aan de doelen van het bedrijf, krijgen werknemers een duidelijk overzicht en inzicht in de bijdrage van hun werk aan het hoogover organisatiedoel. OKR’s dus!

OKR's en nog veel meer

Het is interessant om monday.com in te zetten voor jullie OKR-doelstelling. De software heeft specifieke oplossingen voor het in kaart brengen en vastleggen van OKR’s. Daarnaast is monday.com tegelijkertijd in te zetten voor tal van andere zaken op het gebied van inzicht. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het managen van alle marketingcampagnes of het onboarden processen van klanten. Je investering wordt hiermee snel terugverdiend. Zo kun je gelijk je eerste OKR afvinken 😉